Proiectele importante ale județului Iași nu se regăsesc printre prioritățile bugetului adoptat ieri de către senatori și deputați.
Asta și pentru că amendamente depuse la proiectul legislativ în cauză au fost respinse.
Jurnaliștii Radio Iași au stat de vorbă cu parlamentari ieșeni și i-au întrebat care sunt beneficiile și lipsurile bugetare pentru județ.
Senatorul PSD, Camelia Gavrilă, s-a declarat nemulțumită de rezultatul final al alocărilor de fonduri, motivând că structura bugetară s-a bazat, în principal, pe salarii mărite și pe anumite corecții în zona socială:
Rămâne o anume dezamăgire pe care nu o putem ascunde sau învălui în declaraţii. Propunerile noastre, amendamentele făcute de parlamentarii ieşeni nu s-au constituit în avizări totale, dar în bugetul de anul acesta după cum ştiţi, din programul de guvernare, insistă foarte mult pe zona salarială, pe anumite aspecte sociale, de susţinere socială, de refacere a unor nedreptăţi care s-au adunat de-a lungul timpului. Din această perspectivă, sigur că am constatat o anumită diminuare în zona investiţională, de infrastructură. Există, totuşi, sume alocate pentru refacerea studiului de fezabilitate pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş, nu cât am fi dorit, dar există un început. Punctul de vedere al ministrului Finanţelor a fost că suma este acoperitoare pentru anul acesta. Sunt apoi sume impacte care se regăsesc la Ministerul Dezvoltării şi care vor putea fi accesate şi de primarii judeţului Iaşi. Spun că e o anumită tristeţe pentru că ne-am fi dorit mai mult şi pentru centura ocolitoare şi pentru această autostradă şi pentru alte cheltuieli de infrastructură, însă este de lucrat, există rectificări şi cred că lucrurile se pot regla.
Deputatul ALDE, Varujan Vosganian, a insistat, totuși pe importanța faptului că în buget au fost cuprinse fonduri pentru o serie de proceduri pentru autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni, însă vede începerea lucrărilor abia peste doi ani:
În legătură cu autostrada Ungheni – Târgu Mureş, este pentru prima oară când ea figurează într-un buget şi paşii care trebuie parcurşi sunt reelaborarea studiului de fezabilitate, care a fost făcut acum mulţi ani şi a proiectului. Lucrurile acestea, pe legislaţia actuală, şi cu amploarea pe care o are o astfel de autostradă ar dura cam doi ani. Important este, însă, că au fost alocaţi banii pentru aceste proceduri. Cel de-al doilea proiect – Botoşani – Târgu Frumos – este în acelaşi stadiu. Marile finanţări ar fi trebuit să înceapă acum câţiva ani. În legătură cu Filarmonica, am avut câteva discuţii la Ministerul Culturii şi o să începem preparativele, astfel încât obiectivul să intre şi el în viziunea politicii fiscal-bugetare.
De cealaltă parte, senatorul PNL, Iulia Scântei, vicepreședinte al Senatului, a precizat că în urma aprobării bugetului de stat, câștigurile Iașului sunt relativ modeste, iar la capitolul pierderi se numără tocmai cele mai importante proiecte – Autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni și Spitalul Regional de Urgențe:
O sumă modestă pentru drumuri judeţene, la nivel de credite de angajament. Deci nu există bani reali alocaţi, probabil după vreo rectificare. O sumă, citez „sprijin pentru o documentaţie aferentă studiilor de fezabilitate”, fiind respinse atât la Comisia de Buget – Finanţe, cât şi în plenul Parlamentului, amendamentele care priveau alocarea unor sume consistente pentru actualizarea studiilor de fezabilitate, dar inclusiv proiectare şi obţinere de autorizaţie pentru autostrada Târgu Mureş – Ungheni, pentru toate cele trei sectoare. Pur şi simplu nu s-a dorit. Au venit câteva sume, dar şi acelea modeste pentru reabilitarea unor cămine studenţeşti. Nicio lucrare şi nicio exeuţie nu va avea loc anul acesta nici pentru autostradă, nici pentru spitalul regional.
Și deputatul PMP, Petru Movilă, a precizat că Iașul nu are niciun capitol distinct la nivel de investiții și afirmă că va susține proiectele județului din bugetele proprii ale ministerelor.
Nu am votat bugetul de stat pentru anul 2017 pentru că nu are nici un capitol distinct de investiţii pentru judeţul Iaşi. Vorbim de cel mai important proiect de infrastructură al Iaşului şi al Moldovei, de autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş. Nu sunt alocaţi bani pentru studiul de fezabilitate. De asemenea, nu avem capitol distinct de investiţie pentru Spitalul Regional de Urgenţă. La fel, un alt obiectiv cât se poate de important, şoseaua de centură a municipiului Iaşi, nu are nici un ban alocat. Ca parlamentar de Iaşi am avut mai multe amendamente şi niciunul nu a trecut, însă urmează să susţin proiectele judeţului din bugetele proprii ale ministerelor, astfel încât să fie alocaţi bani pentru spitale din bugetul Ministerului Sănătăţii, din bugetul propriu al Ministerului Transporturilor să fie alocaţi bani pentru şoseaua de centură şi pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş.
(Ioana Soreanu, Lucian Bălănuță/ FOTO colaj Radio Iași)
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.