Galaţi: Parcul Industrial ar putea găzdui primul terminal portuar de gaz lichefiat de pe Dunărea maritimă
Publicat de , 20 octombrie 2015, 15:31 / actualizat: 20 octombrie 2015, 18:34
Primul terminal portuar de gaz lichefiat de pe Dunărea maritimă ar putea fi construit la Galaţi, în Parcul Industrial, investiţia ridicându-se la aproximativ 20 de milioane de euro, au anunţat, astăzi, într-o conferinţă de presă, reprezentanţii Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi ai Pro Danube Management GmbH/Austria, coordonatorul proiectului.
Potrivit acestora, terminalul de gaz lichefiat, care s-ar putea realiza până în 2020, ar trebui să aibă, în primă fază, o capacitate de 4.000 mc cu posibilitate de dezvoltare până la 8.000 de mc. Investiţia ar putea fi construită în Parcul Industrial administrat de Primăria Galaţi, unde investitorul ar beneficia de o serie de facilităţi fiscale puse la dispoziţie de municipalitate – scutiri de taxe şi impozite locale pe teren şi clădire, tarife reduse la utilităţi, etc.
Potrivit şefului serviciului dezvoltare din APDM Galaţi, Silviu Meterna, într-o primă etapă se va proceda la identificarea unui investitor dispus să aloce fonduri pentru construcţia unui terminal de gaz lichefiat la Galaţi.
Ideea construirii unui terminal de gaz lichefiat la Galaţi a fost prezentată, marţi, la un workshop organizat în cadrul proiectului ‘Planul General Gaz Natural Lichefiat (GNL) pentru axa Rin-Main-Dunăre’, proiect printre partenerii căruia se află şi APDM Galaţi. Proiectul, aprobat de Comisia Europeană în 2013, a beneficiat de o finanţare a Uniunii Europene (UE) în valoare de 17 milioane euro, prin programul Trans-european Transport Network, şi a avut ca principal scop ecologizarea sectorului transporturilor fluviale. Un alt scop al acţiunii a fost de a crea o platformă de cooperare a autorităţilor şi a părţilor interesate din industrie cu scopul de a facilita crearea unui cadru european armonizat de reglementare în privinţa GNL în dubla calitate de combustibil şi marfă pentru navigaţia interioară şi de a promova introducerea GNL drept combustibil şi marfă în domeniul transporturilor pe căile navigabile interioare.
În cadrul proiectului s-a creat un consorţiu format din 33 de organizaţii din 12 state membre ale UE, coordonate de Pro Danube Management GmbH/Austria cu ajutorul Administraţiei Portului Rotterdam, în calitate de coordonator pentru zona Rin-Main. Unul dintre rezultatele APDM Galaţi în cadrul proiectului a fost de a pregăti studiul de prefezabilitate şi conceptul tehnic preliminar pentru ‘Terminalul de gaz natural lichefiat din zona Dunării maritime’, stabilindu-se Portul Galaţi ca potenţială locaţie pentru realizarea unui terminal GNL.
Potrivit reprezentantului Pro Danube Management GmbH, Manfred Seitz, construcţia de terminale portuare de gaz lichefiat se înscrie în eforturile UE de a deveni cât mai puţin dependentă de resursa de gaze naturale a statelor membre ale fostei URSS, dar şi în programul de utilizare a ‘combustibililor mai prietenoşi cu mediul faţă de combustibilii tradiţionali – benzina şi motorina’.
Deocamdată, pe Dunăre nu există niciun terminal de gaz lichefiat, un alt proiect aflat în studiu regăsindu-se în portul bulgăresc Ruse. (Agerpres/ FOTO presagalati.ro)