„Școala DA!”- 72 de copii au participat la primul program din județul Iași de pregătire pentru tranziția într-un nou ciclu de învățământ
Publicat de ralucadiaconiuc, 2 martie 2021, 19:11
Asociația Salvați Copiii Iași semnalează o problemă des întâlnită în mediul școlar: foarte mulți copii care se află în tranziția spre cicluri de învățare superioare se confruntă cu dificultăți care le încetinesc ritmul de înțelegere și de învățare. Momentele de tranziție pot genera stres, emoții și tensiuni care blochează sau stagnează capacitatea de învățare și adaptare a copiilor la o diversitate de stiluri de predare, discipline și sarcini, reflectate prin: abilități reduse de a învăța să învețe, de a lucra independent, de a planifica și organiza materialul de învățat, de a gestiona frustrările – ceea ce poate afecta randamentul școlar; anxietatea faţă de teste cauzată de îngrijorare excesivă care poate genera abandon școlar sau evitarea testării; dificultăţi de atenţie care pot determina dificultăți în îndeplinirea sarcinilor şcolare.
Asociația Salvați Copiii Iași implementează în parteneriat cu Școala Gimnazială „Alexandru Vlahuță” din Iași un program pilot de dezvoltare a abilităţilor socio-emoţionale şi de învăţare. Prin proiectul „Școala DA!” se derulează activități pregătitoare, educative și de orientare pentru copiii care urmează să intre într-un alt ciclu școlar, în vederea sprijinirii tranziției școlare a copiilor în momentele critice (copii de 2 ani care urmează să intre în grădiniță, copii de 5 ani care urmează să intre în clasa pregătitoare, copii de clasa a IV-a care urmează să intre în clasa a V-a, copii de clasa a VIII-a care urmează să acceseze cursurile liceale). Programul contribuie la evitarea riscului educațional și sprijină acomodarea elevilor la noul ciclu de învățământ.
Copiii exersează de-a lungul a 10 sesiuni de consiliere de grup, strategii de gestionare a emoțiilor în situații de testare sau în viața de zi cu zi la școală. De asemenea, învață: strategii de studiu (selectarea informaţiilor importante, realizarea de asocieri între informaţiile asimilate deja şi cele asimilate recent); strategii de memorare; strategii de luare de notiţe/ascultare; strategii de citire/înţelegere.
„Copiii au descoperit că exersarea răbdării, așteptarea rândului, negocierea și ascultarea părerii celorlalți, crează mari satisfacții! Și-au antrenat capacitatea de a reține aspectele personale „presărate” în discuție de colegi și de a le folosi pentru dezvoltarea prieteniei, de a cere ajutorul atunci când au nevoie (fără a-și face scenarii despre ce vor zice ceilalți sau că vor râde de greșeala identificată). Cred că apropierea care s-a produs între ei în momentul debriefing-ului (analizarea modului cum au gândit, reacționat), dar și când au realizat împreună sarcini văzute ca „diferite” față de programa didactică (vânătoarea de comori, detectivii de cuvinte etc.) i-a ajutat să aprecieze unicitatea colegului și să rămână curioși la aspectele provocărilor viitoare.” (psiholog, Chiriac Laura)
Proiectul „Școala DA!” îşi propune să intervină în problematica diversă şi complexă a eşecului şcolar şi a comunităţilor dezavantajate socio-economic din Municipiul Iași. Propune o serie de abordări inovatoare, având ca repere individualizarea asistenţei socio-educaţionale, adaptarea curriculei la contextul comunităţii şi al grupurilor vulnerabile pe care le deserveşte instituţia de învăţământ, vizând în mod direct creșterea accesului la educație și incluziunea socială.
Identificând legături strânse între sărăcie, eşec şi abandon şcolar, marginalizare şi segregare, au fost realizate intervenţii directe pentru 240 de cadre didactice şi pentru 430 de copii: 80 de copii de vârstă antepreşcolară, 60 de copii de vârstă preşcolară, 220 elevi din ciclurile primar, gimnazial şi liceal, 70 copii/adolescenţi care au abandonat şcoala/nu au frecventat niciodată şcoala. Pentru a susţine intervenţiile directe pentru aceşti copii, proiectul a oferit servicii de formare pentru 100 de angajate ale Direcţiei Creşe Iaşi, un program de educație parentală pentru 60 de părinţi, crearea a două noi grupe de antepreșcolari.
Proiectul este susţinut printr-un parteneriat strategic local: Asociaţia Salvaţi Copiii Iaşi – Solicitant, Şcoala Gimnazială „Ion Neculce” Iaşi – Partener 1, Direcţia Creşe Iaşi – Partener 2, Municipiul Iaşi – Partener 3, precum şi doi parteneri asociaţi – Școala Gimnazială „Alexandru Vlahuţă” Iaşi și Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” Iaşi. Valoarea totală a proiectului este de 3.584.503,88 lei din care 3.566.145,72 lei reprezintă valoarea cofinanțării UE. Contractul de finanțare este încheiat pentru o perioadă de 3 ani de zile, activitățile fiind implemetate în perioada 22 mai 2018- 21 mai 2021.
Proiect co-finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Axa Prioritară 6 ”Educație și competențe”, Prioritatea de investiții 10 (i) ”Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, non formale și informale pentru reintegrarea în educație și formare”, apelul de proiecte POCU/74/6/18/18/Operațiune compozită OS. 6.2, 6.3, 6.4, 6.6, cod MySMIS proiect: 104951 – Școala DA!.
(Comunicat de presă)