1 noiembrie, Ziua radioului public; 2 noiembrie, Ziua Radio Iași
Publicat de nicolaetomescu, 31 octombrie 2019, 19:00 / actualizat: 1 noiembrie 2019, 15:55
Invitațiile – adresate pentru zilele sfârșitului de octombrie, pentru 1 și 2 noiembrie 2019 – primesc o înfăţişare nouă, sunt structurate, cu un aspect plin de prospeţime şi bogat în informaţie actualizată…
Desigur, „istoria” nu împovărează, nu înlătură prezentul și viitorul / vezi (PROMO) Concert aniversar Aurel Niamţu
și, mai ales,
https://www.facebook.com/RadioIasi/videos/1323505804476797/
· „Ziua Naţională a Radioului” (din nou despre propunerea legislativă)
· (Re)aducerea, în prim-plan, a ideii înființării unei arhive fonogramice (care redă vorbirea în partea ei organică); înregistrări-document…
· Despre începuturile radiofoniei muzicale românești (muzicieni, de „mare calibru”, care și-au legat activitatea de radioul public), în cuprinsul emisiunii „Univers…”
· „O revistă teatrală radio” / Motto: Pentru a putea fi comunicată şi adresată, cultura nu mai trebuie privită sectorial, compartimentat, izolaţionist, ci transversal…
· Dezbatere: „Este radioul un teatru al minții?” / cu o temă derivată – „radioul a devenit companion intim într-o societate mobilă
În cuprinderea segmentelor de publicuri aparținând „zonei” unde am (re)devenit (mai ales în perioada 2012-2015) vulnerabili:
· Invitați în direct / 1 noiembrie:
Mari Dumitrache, Actorie/Păpuși/Marionete la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”-Iași; Master – Artele spectacolului contemporan la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”-Iași
https://www.facebook.com/RadioIasi/videos/432546374112538/
Claudiu Filip, profesor de muzică, coordonatorul cercului de muzică uşoară la „Palatul Copiilor”-Bacău; Manager&Keyboard Players at Memory Band la Trupa „Memory” (Claudiu Filip – Claviaturi; Mia Ojog – Voce; Andrei Dobraniş – Chitarist/Voce/Backing vocals; Bogdan Nour – Vioară/Backing vocals; Gelu Țurlea – Saxofon; Emil Iftimie – Chitară bass; Ada Georgiana – solistă de muzică populară; Young Feftee Ciprian Cucu – DJ/rapper voice)
Mia Mihaela Ojog, lead singer trupa „Memory”
https://www.facebook.com/RadioIasi/videos/582089682536049/
*
Radio România Iaşi (lider de piaţă şi, în acelaşi timp, cea mai importantă organizaţie de presă din Moldova) se remarcă – inclusiv în zilele de 1 și 2 noiembrie 2019 – prin secvențele aparținând majorității genurilor publicistice (cu accente pe specia jurnalistică având drept scop informarea asupra unor fapte de interes, în urma investigării, apelând, adesea, la diferite modalități de expresie); accentuăm nu doar semnificația faptului, ci și direcţia calităţii personalităţilor fără de care nu ar fi posibilă îmbinarea perfectă a multiplelor preferințe; personalităţi (adică aptitudini şi însuşiri, autoritate şi prestigiu, contribuţii, influenţe asupra destinului sau desfăşurării domeniului de interes), persoane şi acţiuni care, prin calităţile şi valoarea lor, pot servi drept exemplu, ca modele; totodată, setul de acțiuni planificate (pe durată determinată) urmărește atingerea câtorva obiective/realizarea proiectelor reunind un mănunchi de calităţi, concepute, încă din 2009, și sub forma produselor multimedia, inclusiv (sau mai ales) a documentarelor VIDEO
– filmul și fotografia pot fi o citire a realului, complementară activității radio (sau chiar făcând parte din aceasta)…
Radio România Iaşi ar trebui să folosescă, pe viitor, strategii diferite care să țină cont de nevoile și de așteptările categoriilor de populație din mediul rural (vezi Elena Ciobanu /din Republica Moldova/ la Radio Iași) și urban; publicurile cu un grad de fidelitate mai ridicat nu exclud /ci presupun/ atragerea de noi ascultători.
- se cuvine direcţionat actul editorial spre o mai mare legătură cu realitatea, cu faptul care se întâmplă acum;
- noţiunea de „respect faţă de actualitate” trebuie să stea la baza întregii structuri de programe;
- premisa că orice tip de public reprezintă o ţintă impune un „tip de jurnalist” pasionat şi informat, care să-l înlocuiască pe jurnalistul-funcţionar („modelul de birou” care trăieşte profesional din informaţii probate parţial);
- să (re)interpretăm rolul educaţiei în spaţiul radioului public (privind înspre cultură într-un mod disociat: atât ca produs, obiect, domeniu, cât şi ca mod de abordare a realităţii);
- desigur, rămân valabile îmbunătăţirea conţinuturilor şi direcţia conceperii altor proiecte venite din teritoriu, cu respectul Bucureștiului față de caracterul regional și independența editorială…
iată câteva lucruri asumate de Nicolae Tomescu, redactor-șef