Ascultă Radio România Iași Live

Nicolae Tomescu: Despre diferendele româno-ucrainene (II)…

Nicolae Tomescu: Despre diferendele româno-ucrainene (II)…

Publicat de nicolaetomescu, 3 mai 2015, 22:08

Înțelegerile bilaterale[1], semnate între România și U.R.S.S., nefiind ratificate nici de Marea Adunare Națională, nici de Sovietul Suprem, deveniseră, din punct de vedere juridic, neconstituționale[2] și contrare prevederilor Tratatului de pace de la Paris (1947)/semnat între România și U.R.S.S.

Când și-a proclamat independența, Ucraina a moștenit teritoriile sovietice situate la sud de talvegul brațului Chilia, precum și poziția diplomatică sovietică în ceea ce le privește. România a revendicat, începând cu anul 1996, aplicarea prevederilor Tratatului de Pace de la Paris din 1947. La 5 (cinci) decenii depărtare, NATO sfătuia guvernul român (1997) să rezolve orice diferend teritorial cu Ucraina – pentru a se putea integra în organizație. Problematica a fost abordată în relația cu partea ucraineană, pe durata mai multor runde de negocieri care s-au încheiat prin redactarea unui Tratat frontalier româno-ucrainean, numit  „Tratatul cu privire la relațiile de bună vecinătate și cooperare[3].

*

Canalul Bâstroe

În 11 mai 2004, Ucraina a început lucrările de construire a canalului Dunăre-Limanul Conduc (pe brațele Chilia și Bâstroe, din Delta Dunării); la 26 august 2004 era inaugurat, în mod oficial, primul tronson al canalului Bâstroe. După o perioadă caracterizată prin sistarea lucrărilor de construire a căii de navigație, acestea au fost reluate în noiembrie 2006, pentru o porțiune aflată integral pe teritoriul Ucrainei/redată navigației în aprilie 2007. Din clipa în care partea română, prin Ministerul Afacerilor Externe, a aflat de efectuarea respectivelor lucrări la canalul navigabil ucrainean, s-au întreprins demersuri, în plan bilateral și multilateral[4], pentru a sublinia impunerea unor măsuri concordante cu dreptul internațional.

*

Delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive

Delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive, între România și Ucraina, în sectorul nordic al bazinului de vest al Mării Negre a făcut obiectul unui proces îndelungat de negocieri. Desfășurat, în perioada 1967-1987, între România și U.R.S.S., fără ca cele două părți să ajungă la un acord, odată cu descoperirea de rezerve considerabile de țiței și gaze naturale în Marea Neagră (după 1980), interesul pentru Insula Șerpilor a crescut exponențial.

Convenția O.N.U. asupra mării[5] recunoaștea dreptul statelor să-și extindă apele teritoriale la 12 mile, și, în zona de exclusivitate economică, la 200 de mile marine.

După 1990, în apropierea insulei au fost descoperite zăcăminte de petrol (10 milioane de tone) și de gaze naturale (1 miliard m³). Resursele naturale nu par semnificative, dar urmau să fie efectuate prospectări în următorii 2-3 ani[6]. În 16 septembrie 2004, partea română a mutat disputa privind delimitarea platoului maritim dintre cele două țări în fața Curții Internaționale de Justiție (CIJ) de la Haga. La 15 august 2005, România a depus un memoriu referitor la delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive din Marea Neagră. România a apelat la o astfel de sesizare unilaterală[7], după ce, timp de șapte ani, negocierile cu Kievul nu ajunseseră la niciun rezultat în ceea ce privește delimitarea platoului continental și a zonelor economice exclusive, precum și statutului Insulei Șerpilor din Marea Neagră. Zona în dispută cuprindea un areal de 12.000 km², deoarece partea ucraineană își fixase revendicările mult la apus de linia echidistantă între coastele sale și cele ale României. Miza disputei româno-ucrainene a fost, în primul rând, strategică – accesul în apele teritoriale, și economică – posibilitatea explorării, eventual a exploatării resurselor de hidrocarburi.

Curtea Internațională de Justiție, prin decizia nr. 2009/9 din 3 februarie 2009[8], a acordat 79,34% din zona în dispută României, anume 9.700 km² (cu o adâncime medie de peste 80 m), iar Ucrainei 20,26% din zona în dispută, anume 2.300 km² (cu o adâncime medie de 35 m). Prin decizia CIJ, Insula Șerpilor rămâne în componența Ucrainei.

*

Golful Musura

A apărut un nou litigiu, după intrarea în vigoare a Tratatului româno-ucrainean din 1997, deoarece aluvionarea naturalăcolmatarea golfului Musura și prelungirea canalului Musura spre sud constituiau/constituie, conform poziției ucrainene, un motiv pentru a prelungi spre sud și frontiera.

Geomorfologic, Canalul și Golful Musura s-au format în prima jumătate a secolului XX, intrând atunci în componența României, prin aluvionare, în dreptul țărmului Cardonului – situat (secolul XIX) între delta brațului Chilia (inițial, mult mai redusă, situată mult mai la nord) și Sulina. Același fenomen care a format golful Musura, astăzi îl umple, transformându-l în mlaștină cu păpuriș; se formează, înspre răsărit, o zonă lagunară pe cale de aluvionare, situată între ieșirea, în Marea Neagră, a brațelor Chilia și Sulina, a căror evoluție geomorfologică condiționează traseul frontierei româno-ucrainene, cât și o parte din apele teritoriale din apropierea imediată a gurilor Dunării[9].

În 2006, grănicerii maritimi ucraineni au balizat – ceea ce Ucraina socotește ca făcând parte din apele sale teritoriale – până la digul Nord al brațului Sulina, dig care, la răsărit de farul Nord, a devenit, de facto, frontalier[10]. Partea română afirmă că frontiera trece echidistant – între Ostrovul Limba și malul sudic al golfului Musura, așa cum erau ele în anul 1997/momentul semnării Tratatului frontalier, apoi la egală distanță de talvegul brațului Chilia-Stambulul Nou și de digul Nord al brațului Sulina. Traseul care va fi adoptat, de jure, la rezolvarea acestui nou litigiu, va condiționa atât apartenența noilor ostroave (încă nedenumite), în proces de constituire în sud-estul ostrovului Limba și între gura brațului Chilia și cea a brațului Sulina, cât și o parte din apele teritoriale din apropierea imediată a gurilor Dunării, până la linia delimitată la data de 3 februarie 2009 prin decizia nr. 2009/9 a CIJ de la Haga.

***

[1]  Protocoalele și procesele verbale, din 1948, de predare ale ostroavelor Coasta-Dracului, Dalerul Mare, Dalerul-Mic, Maican, Limba de la Brațul Chilia și Insula Șerpilor…

[2] Nule și neavenite pentru dreptul internațional, se considera, conform dreptului constituțional, faptul că, de jure, frontiera de stat era pe talvegul brațului Chilia, potrivit prevederilor Tratatului de Pace de la Paris din 1947.

[3] Tratatul, care a oficializat, de jure, apartenența a cinci din cele șase insule contestate la Ucraina (rămânând în litigiu doar Insula Maican și apele teritoriale din jurul Insulei Șerpilor – Marea Neagră), a fost parafat, la Kiev, de către miniştri de externe ai României şi Ucrainei, la 3 mai 1997, și semnat de preşedinţii celor două ţări, la Neptun (Constanța), la 2 iunie 1997;  la 14 iulie 1997 apare legea 129, de ratificare; a intrat în vigoare la 22 octombrie 1997

[4] Demersurile României au fost fundamentate pe două aspecte esențiale:

Mediu: „Din punct de vedere al protecției mediului, Ministerul Afacerilor Externe a acționat consecvent în sensul solicitării de a se respecta convențiile internaționale și recomandările internaționale pentru minimizarea impactului asupra ecosistemului Deltei Dunării. Pozițiile promovate de partea română sunt confirmate de studiile efectuate de către organizațiile internaționale (Secretariatul Convenției de la Berna, Secretariatul Convenției de la Ramsar, Comisia Internațională pentru Protecția Fluviului Dunărea”

Navigație: „În ceea ce privește aspectele de navigație, Ministerul Afacerilor Externe a arătat că derularea lucrărilor pe brațul Chilia trebuie să fie conforme regimului frontierei de stat. De asemenea, a arătat că pe porțiunea Dunării de Jos trebuie avut în vedere regimul de navigație stabilit prin Convenția de la Belgrad. Partea română consideră că se poate identifica o soluție pentru aceste aspecte, însă concretizarea unor rezultate ale dialogului pe această temă prin încheierea unui acord privind navigația depinde, mai întâi, de soluționarea componentei de mediu.

[5] De la Montego Bay…

[6] Companiile petroliere „British Petroleum” și „Royal Dutch Shell”  au semnat contracte (de prospectare) cu Ucraina, iar compania „Total” cu România. Compania  austriacă „OMV”  (proprietara celei mai mari companii petroliere din România, „Petrom” ), a semnat un contract cu un consorțiu format din  „Naftogaz Ukrainy” și „Chornomornaftogaz” pentru a participa împreună la licitația pentru concesionarea respectivei suprafețe.

[7] Ucraina trebuia să-și prezinte poziția până la data de 19 mai 2006. Ambele părți au declarat, înaintea pronunțării deciziei finale a Curții, că o vor respecta, indiferent care va fi aceea.

[8] A fost a 100-a decizie a CIJ, de la înfințarea sa.

[9] Până la linia delimitată la data de 3 februarie 2009 prin decizia nr. 2009/9 a CIJ de la Haga.

[10] Frontiera maritimă în dreptul golfului Musura: Ucraina a pus, de facto, balize frontaliere de-a lungul digului nord al Brațului Sulina, în timp de frontiera de jure (de drept) este mai la nord.

Etichete:
Rectorul UNAGE Iași, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță: Prin studierea disciplinelor artistice în liceu, „se pun bazele a ceea ce numim noi discernământ în ceea ce privește lumea care ne înconjoară” – INTERVIU
Life joi, 13 februarie 2025, 09:45

Rectorul UNAGE Iași, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță: Prin studierea disciplinelor artistice în liceu, „se pun bazele a ceea ce numim noi discernământ în ceea ce privește lumea care ne înconjoară” – INTERVIU

Rectorul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță a promovatat un demers, inclusiv o...

Rectorul UNAGE Iași, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță: Prin studierea disciplinelor artistice în liceu, „se pun bazele a ceea ce numim noi discernământ în ceea ce privește lumea care ne înconjoară” – INTERVIU
#InfoEconomic: Cecilia Țugulia, președintele Asociației Producătorilor Locali ”Produs în Iași”: ”pentru noi, importante sunt schemele de calitate, calitatea produsului pe care îl punem pe piață”
Life miercuri, 12 februarie 2025, 12:10

#InfoEconomic: Cecilia Țugulia, președintele Asociației Producătorilor Locali ”Produs în Iași”: ”pentru noi, importante sunt schemele de calitate, calitatea produsului pe care îl punem pe piață”

Potrivit unui studiu ”iSense Solutions” realizat în 2022, pentru 37% dintre românii din mediul urban, un producător se încadrează în...

#InfoEconomic: Cecilia Țugulia, președintele Asociației Producătorilor Locali ”Produs în Iași”: ”pentru noi, importante sunt schemele de calitate, calitatea produsului pe care îl punem pe piață”
#StareaEducației (INTERVIU) Lect.dr. Magda Samoilă: “Portofoliul educațional introdus la grupa mijlocie este o carte de identitate educațională. Ar fi o măsură salutară ca rezultatul unei evaluări externe standardizate, să fie dublat de un astfel de portofoliu, care oferă și alte informații decât cele ce țin de educația formală”
Life sâmbătă, 8 februarie 2025, 09:10

#StareaEducației (INTERVIU) Lect.dr. Magda Samoilă: “Portofoliul educațional introdus la grupa mijlocie este o carte de identitate educațională. Ar fi o măsură salutară ca rezultatul unei evaluări externe standardizate, să fie dublat de un astfel de portofoliu, care oferă și alte informații decât cele ce țin de educația formală”

Educația timpurie reprezintă fundația pe care se construiesc abilitățile cognitive, emoționale și sociale ale unui copil, având un impact...

#StareaEducației (INTERVIU) Lect.dr. Magda Samoilă: “Portofoliul educațional introdus la grupa mijlocie este o carte de identitate educațională. Ar fi o măsură salutară ca rezultatul unei evaluări externe standardizate, să fie dublat de un astfel de portofoliu, care oferă și alte informații decât cele ce țin de educația formală”
#InfoEconomic: Romeo Vatră, director general al Aeroportului Iași: ”în lipsa unei autostrăzi, aeroportul e principala poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în regiune. Dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul de la Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului”
Life miercuri, 5 februarie 2025, 12:02

#InfoEconomic: Romeo Vatră, director general al Aeroportului Iași: ”în lipsa unei autostrăzi, aeroportul e principala poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în regiune. Dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul de la Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului”

Efectul aeroporturilor asupra dezvoltării regionale se produce prin mai multe canale, spun studiile. Unul ține de capacitate acestora de a...

#InfoEconomic: Romeo Vatră, director general al Aeroportului Iași: ”în lipsa unei autostrăzi, aeroportul e principala poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în regiune. Dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul de la Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului”
Life sâmbătă, 1 februarie 2025, 07:55

Prof. univ. dr. Mircea Onofriescu: România, pe primul loc în Europa ca incidență și ca mortalitate prin cancerul de col uterin (INTERVIU)

Cancerul de col uterin reprezintă un pericol pentru sănătatea și viața femeilor. Deși există un vaccin împotriva acestei maladii, disponibil...

Prof. univ. dr. Mircea Onofriescu: România, pe primul loc în Europa ca incidență și ca mortalitate prin cancerul de col uterin (INTERVIU)
Life joi, 23 ianuarie 2025, 17:59

#InfoEconomic: Alexandru Holicov, fondator și CEO Adservio: ”până ce produsul pe care l-ai conceput nu întâlnește piața, tu nu ai de unde să știi ce se întâmplă și ce își doresc clienții cu adevărat.”

Cu o cifră de afaceri în 2023 de aproape 9 milioane de lei și un profit de aproape 800 de mii delei, compania Adservio Social Inovation din Iași...

#InfoEconomic: Alexandru Holicov, fondator și CEO Adservio: ”până ce produsul pe care l-ai conceput nu întâlnește piața, tu nu ai de unde să știi ce se întâmplă și ce își doresc clienții cu adevărat.”
Life joi, 23 ianuarie 2025, 10:52

#StareaEducației (INTERVIU) Performanță pentru două eleve de clasa pregătitoare de la Școala “Carol I” din Iași! Acestea vor reprezenta România la Campionatul Mondial de Șah din Serbia. Claudia Cărăușu, director al instituției: „Este de datoria noastră, a școlii actuale, atunci când descoperim valoarea, să o șlefuim și să o valorizăm.”

Șahul, sportul minții, așa cum este cunoscut, depășește cu mult limitele unui simplu joc, fiind recunoscut ca un instrument valoros în...

#StareaEducației (INTERVIU) Performanță pentru două eleve de clasa pregătitoare de la Școala “Carol I” din Iași! Acestea vor reprezenta România la Campionatul Mondial de Șah din Serbia. Claudia Cărăușu, director al instituției: „Este de datoria noastră, a școlii actuale, atunci când descoperim valoarea, să o șlefuim și să o valorizăm.”
Life luni, 20 ianuarie 2025, 17:52

Premiera spectacolului „Pădurea asumaților” – semnul bun al lui 2025 pentru Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava a deschis anul 2025 cu o premiera. Spectacolul a fost apreciat de public, iar cronicile sunt...

Premiera spectacolului „Pădurea asumaților” – semnul bun al lui 2025 pentru Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava