Ascultă Radio România Iași Live

„Dimensiunea Zero”… Eseu: Nicolae Tomescu (I)

Publicat de Nicolae Tomescu, 25 martie 2015, 08:00

Mediul Zero[1] propune o dezbatere fascinantă, căreia i-am simţit pe deplin efectele, mai ales în privinţa răspunsurilor la două întrebări: Ce s-ar întâmpla dacă, efectiv, am renunţa la programe? Dacă însuşi conceptul de mass-media[2] s-ar revela ca fiind inadaptabil, o simplă mistificare?

Potrivit unora, noutatea noilor media se află chiar în faptul de a nu avea nevoie de programe. Ele îşi realizează propriul destin[3] în măsura în care se alătură Mediului Zero. De la un mijloc mai recent, care este radioul, ar fi trebuit să se aştepte mai puţin, adică – în acest context – mai mult. Experienţa practică a demonstrat că în programele radiofonice se făcea frecvent uz de lecturi. Şi chiar atunci când se dădea un spaţiu important cuvântului vorbit în forma discursului şi a discuţiei, chiar în simplele flecăreli, cuvintele transmiteau întotdeauna o anumită semnificaţie. Ca să elimine acest element perturbator, inovatorii, cei care de mult lucrează în sectorul radiofonic, au redus consecvent spaţiile rezervate transmiterii vorbelor. A rămas, totuşi, un anumit spaţiu pentru bombăneli: din motive politice și economice, măcar numele idolilor şi articolele de calitate trebuie să fie pronunţate în chip normal…

Fără să etalez virtuţi pentru care nu am niciun respect, să-mi asigur avantajul de a părea ceea ce dispreţuiesc, din punctul meu de vedere, programul nu este un balast (sau o iluzie), nu desemnează „o realitate fantomatică”.

Cu mult timp înainte, au fost aduse dovezi în sprijinul expunerii selective la mesajele media, semnalându-se faptul că audienţele tind să realizeze, pe de o parte, o corespondenţă între alegerea canalelor şi a conţinutului, pe de alta – gusturile, ideile, nevoile de informare pe care le posedă; ca urmare a unui proces, şansele media de a obţine efectul de schimbare se diminuează şi sporesc şansele referitoare la efectul de consolidare[4]. Un punct important în cristalizarea fazei moderne l-a constituit emanciparea de tradiţia axată pe cercetarea efectelor. Sunt integrate mai multe abordări cu privire la audienţă (aceasta se manifestă activ, face alegeri în cunoştinţă de cauză, pe baza experienţelor mediatice anterioare; este esenţială şi ideea potrivit căreia utilizarea media oferă recompense)[5].

De aici şi nevoia unui alt model care să explice experienţaculturalăfaţă de media (axat pe conţinutul afectiv, în general pe acele utilizări având caracter ritualic); gustul cultural al individului ghidează preferinţe pentru mesajul media şi selectarea acestuia (tipuri de emisiuni, tipuri de mesaje, formate).

***

[1] Introdus în circuitul gândirii de Hans Magnus Enzensberger…

[2] Conceptul de medium este oarecum antic: înainte de toate, duce cu gândul la un fel de intermediu, un mijloc. În gramatica grecească, înseamnă formă verbală prin care se exprimă o acţiune ce se petrece în sfera de interese a subiectului ”. Chiar şi conceptul de program se referă la scriere; de fapt, termenul originar nu indică altceva decât ceea ce este pre-scris sau scris înainte.

[3] Retrospectiv, se poate observa că această tendinţă nu era străină nici măcar mijloacelor antice: chiar activitatea editorială a încercat să se debaraseze de conţinut, devenit fastidios; primele rezultate ale acestui drum obositor s-au obţinut odată cu romanul de duzină. Alte etape fundamentale aparţin speciei de scandal, literaturii din fascicule şi din reviste ilustrate. Totuşi, progresul decisiv a fost marcat de apariţia telematicii electronice. Pare clar că se opun obstacole insurmontabile producţiei tipărite a Nimicului. Cine vrea să dezbrace cuvântul scris de orice semnificaţie trebuie să facă uz de soluţii extreme. Industria n-a ascultat eroicile propuneri ale avangardei (Dada, poezia vizuală), probabil pentru că ideea Literaturii Zero e o contradicţie în termeni. Lectorul, orice lector, are tendinţa fatală să stabilească nexuri cauzale şi să caute, chiar în cea mai proastă literatură, o semnificaţie oarecare.

[4] Katz avertiza: ar trebui să ne preocupe mai puţin „ce le face media oamenilor” şi mai mult „ce fac oamenii din media” (axul central al teoriei  „utilizări şi gratificaţii”) – vezi „Mass communication research and the study of culture”, Studies in Public Communication, 2; 1-16 (1959). Heeter („The choice process model”, pp.11-32, citat de Jeremy G. Butler în Television: Critical Methods and Applications) propune un model în care este procesată informaţia, dacă şi când radio/telespectatorii caută informaţii despre emisiunile preferate; modelul sugerează faptul că, pe baza grilei de programe, radio/telespectatorii construiesc o strategie de alegere la care recurg, după aceea, în mod regulat. Enzensberger, dimpotrivă, nu recuperează importanţa factorilor legaţi de conţinut: „Desigur, spectatorul! El e perfect pregătit şi imun faţă de «orice iluzie de program». Departe de a se lăsa manipulat, este cel care manipulează mijlocul ca să-l impună propriilor sale dorinţe. Când un canal nu-l satisface, spectatorul îşi manifestă nemulţumirea apăsând pe butonul telecomenzii; când, în schimb, e satisfăcut, canalul e premiat prin cei mai înalţi indici de audiţie. Spectatorul îşi dă perfect seama că nu se află în faţa unui mijloc de comunicare, ci a unui mijloc de negare a oricărui mijloc de comunicare, nimic nu-i clinteşte această convingere. În faţa ochilor săi, chiar ceea ce în genere se reproşează Mediului Zero pare cu deosebire fermecător”.

[5] McQuail sugerează că nu este potrivit „să aplicăm aceeaşi abordare şi acelaşi model al utilizării şi recompenselor” pentru toate tipurile de mesaje şi de utilizări ale media; Denis McQuail, Sven Windahl, Modele ale comunicării pentru studiul comunicării de masă, comunicare.ro, Bucureşti, 2001, p.118.

– va continua –

Etichete:
Porți deschise în lumea teatrului, la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași
Life sâmbătă, 5 aprilie 2025, 18:47

Porți deschise în lumea teatrului, la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași

Săptămâna aceasta putem intra pe ușile larg deschise ale Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu”...

Porți deschise în lumea teatrului, la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași
#StareaEducației (INTERVIU) Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala se lansează la Iași. Dana Anghelescu: ”Dacă ești autosuficient în educație, ești condamnat la anulare. E o utopie să crezi că în acest secol poți să te împotrivești tehnologiei.”
Life vineri, 4 aprilie 2025, 16:26

#StareaEducației (INTERVIU) Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala se lansează la Iași. Dana Anghelescu: ”Dacă ești autosuficient în educație, ești condamnat la anulare. E o utopie să crezi că în acest secol poți să te împotrivești tehnologiei.”

Săptămâna viitoare va avea loc, la Iași, lansarea Asociației PISC – Profesorii inovează școala, un proiect care, potrivit...

#StareaEducației (INTERVIU) Asociația PISC – Profesorii Inovează Școala se lansează la Iași. Dana Anghelescu: ”Dacă ești autosuficient în educație, ești condamnat la anulare. E o utopie să crezi că în acest secol poți să te împotrivești tehnologiei.”
#InfoEconomic: Magda Ungureanu, antreprenoare cu atelier de recondiționare a mobilei: ”în zona de manufactură, inteligența artificială nu și-a găsit deocamdată locul. Este nevoie de mâna pricepută a omului”
Life joi, 3 aprilie 2025, 16:40

#InfoEconomic: Magda Ungureanu, antreprenoare cu atelier de recondiționare a mobilei: ”în zona de manufactură, inteligența artificială nu și-a găsit deocamdată locul. Este nevoie de mâna pricepută a omului”

Antreprenoriatul înseamnă efort susținut, dedicare, bani și timp, puterea de a nu renunța când te întâlnești cu provocări, dar înainte de...

#InfoEconomic: Magda Ungureanu, antreprenoare cu atelier de recondiționare a mobilei: ”în zona de manufactură, inteligența artificială nu și-a găsit deocamdată locul. Este nevoie de mâna pricepută a omului”
#StareaEducației (INTERVIU) Oportunități de internship sau activități de voluntariat pentru elevi pe platforma internii.ro. Andreea Paul, președinte INACO: ”Avem o realitate teribilă. În procente incredibil de mari, peste trei sferturi dintre absolvenții de studii superioare activează în viața profesională reală în alt domeniu decât în cel pentru care s-au pregătit.”
Life luni, 31 martie 2025, 10:51

#StareaEducației (INTERVIU) Oportunități de internship sau activități de voluntariat pentru elevi pe platforma internii.ro. Andreea Paul, președinte INACO: ”Avem o realitate teribilă. În procente incredibil de mari, peste trei sferturi dintre absolvenții de studii superioare activează în viața profesională reală în alt domeniu decât în cel pentru care s-au pregătit.”

Voluntariatul este o activitate prin care tinerii pot contribui la dezvoltarea comunității, dobândind abilitățile sociale, civice și personale....

#StareaEducației (INTERVIU) Oportunități de internship sau activități de voluntariat pentru elevi pe platforma internii.ro. Andreea Paul, președinte INACO: ”Avem o realitate teribilă. În procente incredibil de mari, peste trei sferturi dintre absolvenții de studii superioare activează în viața profesională reală în alt domeniu decât în cel pentru care s-au pregătit.”
Life sâmbătă, 29 martie 2025, 13:39

De Ziua Internațională a Teatrului, despre nevoia de teatru și importanța spațiului cultural

Pe 27 Martie este sărbătorită Ziua Internațională a Teatrului. Cu acest prilej, joi, a avut loc, la Universitatea Națională de Arte „George...

De Ziua Internațională a Teatrului, despre nevoia de teatru și importanța spațiului cultural
Life miercuri, 26 martie 2025, 12:56

#Infoeconomic: Loredana Acasandrei, director de vânzări în cadrul unei agenții imobiliare din Iași: ”este o explozie a prețurilor nejustificată. De cel puțin doi ani, piața imobiliară a crescut cu peste 30%, în detrimentul pieței rezidențiale, pieței imobiliare din oraș. A ajuns să fie mai ieftin să cumperi o casă decât un apartament”.

Potrivit datelor Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, primele despre evoluția pieței imobiliare pentru anul acesta și...

#Infoeconomic: Loredana Acasandrei, director de vânzări în cadrul unei agenții imobiliare din Iași: ”este o explozie a prețurilor nejustificată. De cel puțin doi ani, piața imobiliară a crescut cu peste 30%, în detrimentul pieței rezidențiale, pieței imobiliare din oraș. A ajuns să fie mai ieftin să cumperi o casă decât un apartament”.
Life luni, 24 martie 2025, 11:51

#InfoEconomic: Raluca Simion, marketing manager MerchantPro: ”România se situează la aproximativ 25% ca valoare de piață de e-commerce în raport cu Polonia. Alte țări din regiune, Ungaria și Bulgaria, spre exemplu, sunt sub România ca valoare a pieței”

Piața comerțului electronic din România a înregistrat o creștere de peste opt procente în 2024 față de anul precedent, în timp ce valoarea...

#InfoEconomic: Raluca Simion, marketing manager MerchantPro: ”România se situează la aproximativ 25% ca valoare de piață de e-commerce în raport cu Polonia. Alte țări din regiune, Ungaria și Bulgaria, spre exemplu, sunt sub România ca valoare a pieței”
Life vineri, 21 martie 2025, 12:27

#StareaEducației (INTERVIU): Prof.dr. Adrian Iftene de la Facultatea de Informatică a UAIC Iași: “Nu recomand elevilor și studenților de la licență utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare. Recomand să o folosească atunci când știu să rezolve o problemă și nu atunci când nu știu. AI trebuie utilizată în cunoștință de cauză.”

Conform celui mai recent eurobarometru publicat de Comisia Europeană, 65% dintre tinerii români au utilizat aplicații bazate pe inteligența...

#StareaEducației (INTERVIU): Prof.dr. Adrian Iftene de la Facultatea de Informatică a UAIC Iași: “Nu recomand elevilor și studenților de la licență utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare. Recomand să o folosească atunci când știu să rezolve o problemă și nu atunci când nu știu. AI trebuie utilizată în cunoștință de cauză.”