Ascultă Radio România Iași Live

„Dimensiunea Zero”… Eseu: Nicolae Tomescu (I)

Publicat de nicolaetomescu, 25 martie 2015, 08:00

Mediul Zero[1] propune o dezbatere fascinantă, căreia i-am simţit pe deplin efectele, mai ales în privinţa răspunsurilor la două întrebări: Ce s-ar întâmpla dacă, efectiv, am renunţa la programe? Dacă însuşi conceptul de mass-media[2] s-ar revela ca fiind inadaptabil, o simplă mistificare?

Potrivit unora, noutatea noilor media se află chiar în faptul de a nu avea nevoie de programe. Ele îşi realizează propriul destin[3] în măsura în care se alătură Mediului Zero. De la un mijloc mai recent, care este radioul, ar fi trebuit să se aştepte mai puţin, adică – în acest context – mai mult. Experienţa practică a demonstrat că în programele radiofonice se făcea frecvent uz de lecturi. Şi chiar atunci când se dădea un spaţiu important cuvântului vorbit în forma discursului şi a discuţiei, chiar în simplele flecăreli, cuvintele transmiteau întotdeauna o anumită semnificaţie. Ca să elimine acest element perturbator, inovatorii, cei care de mult lucrează în sectorul radiofonic, au redus consecvent spaţiile rezervate transmiterii vorbelor. A rămas, totuşi, un anumit spaţiu pentru bombăneli: din motive politice și economice, măcar numele idolilor şi articolele de calitate trebuie să fie pronunţate în chip normal…

Fără să etalez virtuţi pentru care nu am niciun respect, să-mi asigur avantajul de a părea ceea ce dispreţuiesc, din punctul meu de vedere, programul nu este un balast (sau o iluzie), nu desemnează „o realitate fantomatică”.

Cu mult timp înainte, au fost aduse dovezi în sprijinul expunerii selective la mesajele media, semnalându-se faptul că audienţele tind să realizeze, pe de o parte, o corespondenţă între alegerea canalelor şi a conţinutului, pe de alta – gusturile, ideile, nevoile de informare pe care le posedă; ca urmare a unui proces, şansele media de a obţine efectul de schimbare se diminuează şi sporesc şansele referitoare la efectul de consolidare[4]. Un punct important în cristalizarea fazei moderne l-a constituit emanciparea de tradiţia axată pe cercetarea efectelor. Sunt integrate mai multe abordări cu privire la audienţă (aceasta se manifestă activ, face alegeri în cunoştinţă de cauză, pe baza experienţelor mediatice anterioare; este esenţială şi ideea potrivit căreia utilizarea media oferă recompense)[5].

De aici şi nevoia unui alt model care să explice experienţaculturalăfaţă de media (axat pe conţinutul afectiv, în general pe acele utilizări având caracter ritualic); gustul cultural al individului ghidează preferinţe pentru mesajul media şi selectarea acestuia (tipuri de emisiuni, tipuri de mesaje, formate).

***

[1] Introdus în circuitul gândirii de Hans Magnus Enzensberger…

[2] Conceptul de medium este oarecum antic: înainte de toate, duce cu gândul la un fel de intermediu, un mijloc. În gramatica grecească, înseamnă formă verbală prin care se exprimă o acţiune ce se petrece în sfera de interese a subiectului ”. Chiar şi conceptul de program se referă la scriere; de fapt, termenul originar nu indică altceva decât ceea ce este pre-scris sau scris înainte.

[3] Retrospectiv, se poate observa că această tendinţă nu era străină nici măcar mijloacelor antice: chiar activitatea editorială a încercat să se debaraseze de conţinut, devenit fastidios; primele rezultate ale acestui drum obositor s-au obţinut odată cu romanul de duzină. Alte etape fundamentale aparţin speciei de scandal, literaturii din fascicule şi din reviste ilustrate. Totuşi, progresul decisiv a fost marcat de apariţia telematicii electronice. Pare clar că se opun obstacole insurmontabile producţiei tipărite a Nimicului. Cine vrea să dezbrace cuvântul scris de orice semnificaţie trebuie să facă uz de soluţii extreme. Industria n-a ascultat eroicile propuneri ale avangardei (Dada, poezia vizuală), probabil pentru că ideea Literaturii Zero e o contradicţie în termeni. Lectorul, orice lector, are tendinţa fatală să stabilească nexuri cauzale şi să caute, chiar în cea mai proastă literatură, o semnificaţie oarecare.

[4] Katz avertiza: ar trebui să ne preocupe mai puţin „ce le face media oamenilor” şi mai mult „ce fac oamenii din media” (axul central al teoriei  „utilizări şi gratificaţii”) – vezi „Mass communication research and the study of culture”, Studies in Public Communication, 2; 1-16 (1959). Heeter („The choice process model”, pp.11-32, citat de Jeremy G. Butler în Television: Critical Methods and Applications) propune un model în care este procesată informaţia, dacă şi când radio/telespectatorii caută informaţii despre emisiunile preferate; modelul sugerează faptul că, pe baza grilei de programe, radio/telespectatorii construiesc o strategie de alegere la care recurg, după aceea, în mod regulat. Enzensberger, dimpotrivă, nu recuperează importanţa factorilor legaţi de conţinut: „Desigur, spectatorul! El e perfect pregătit şi imun faţă de «orice iluzie de program». Departe de a se lăsa manipulat, este cel care manipulează mijlocul ca să-l impună propriilor sale dorinţe. Când un canal nu-l satisface, spectatorul îşi manifestă nemulţumirea apăsând pe butonul telecomenzii; când, în schimb, e satisfăcut, canalul e premiat prin cei mai înalţi indici de audiţie. Spectatorul îşi dă perfect seama că nu se află în faţa unui mijloc de comunicare, ci a unui mijloc de negare a oricărui mijloc de comunicare, nimic nu-i clinteşte această convingere. În faţa ochilor săi, chiar ceea ce în genere se reproşează Mediului Zero pare cu deosebire fermecător”.

[5] McQuail sugerează că nu este potrivit „să aplicăm aceeaşi abordare şi acelaşi model al utilizării şi recompenselor” pentru toate tipurile de mesaje şi de utilizări ale media; Denis McQuail, Sven Windahl, Modele ale comunicării pentru studiul comunicării de masă, comunicare.ro, Bucureşti, 2001, p.118.

– va continua –

Etichete:
#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Life duminică, 10 noiembrie 2024, 06:25

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”

Ioana Chicet-Macoveiciuc, cunoscută și ca ”Prințesa Urbană”, s-a numărat, anul acesta, printre scriitorii invitați la cea de-a XII-a...

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
Life sâmbătă, 9 noiembrie 2024, 08:30

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”

După încheierea primei ediții a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, este momentul primelor concluzii. Un interviu cu...

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Life marți, 5 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”

Marketingul digital este esențial în atragerea clienților, în creșterea unei afaceri. De altfel, o statistică prezentată la începutul acestui...

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life marți, 5 noiembrie 2024, 11:50

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții

Prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, a ajuns la final. La inițiativa Facultății de Teatru, din cadrul...

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life joi, 31 octombrie 2024, 18:53

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”

În Sala Studio a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, s-a desfășurat, miercuri,...

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
Life marți, 29 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”

Regiunea  Nord- Est  beneficiază de o alocare totală de 1,75 de miliarde de euro prin Programul Regional Nord-Est aferent perioadei 2021-2027....

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life luni, 28 octombrie 2024, 18:43

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară

Astăzi, a început, la Iași, prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru organizat de Facultatea de Teatru a Universității...

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life vineri, 25 octombrie 2024, 16:04

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”

Trăim în epoca în care orice informație este la un click distanță, fapt care determină și surmontarea unor provocări legate de identificarea...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”