Ascultă Radio România Iași Live

„Dimensiunea Zero”… Eseu: Nicolae Tomescu (III)

„Dimensiunea Zero”… Eseu: Nicolae Tomescu (III)
Foto: Sursa foto: http://www.docstoc.com/docs/119083442/Public-Opinion-and-Mass-Media

Publicat de nicolaetomescu, 27 martie 2015, 08:27

Revenind la modelul codificării şi decodificării (propus de Stuart Hall[1]), trebuie spus faptul că, adeseori, grupuri distincte de oameni (subculturile) aparţin unor medii sociale bine delimitate, percepând lumea şi mesajele într-un mod specific. Semnificaţia, aşa cum este codificată, nu corespunde în mod necesar semnificaţiei decodificate, cu toată medierea operată de genurile consacrate şi de sistemele lingvistice comune. Decodificarea poate urma un traseu diferit faţă de cel avut în vedere de către emiţător; receptorii pot citi printre rânduri, pot modifica sau chiar „submina” direcţia dorită a mesajului[2].

Oricare mi-ar fi intenţiile, ele nu reprezintă simptome ale tuturor teoriilor menţionate? Se poate nega efectul acestora asupra grilei de programe (Mediul Zero nu face excepţie)? Este din nou adevărat că influenţa asupra transmisiilor se menţine în limite precise, fapt pe care îl constatăm cu neplăcere sau uşurare, dar nu îl putem nega? Pe de altă parte, teoriile găseau ascultare benevolă în aşa-numita politică a mijloacelor de comunicare; nu trebuie să surprindă, cunoscând opinia potrivit căreia „în fundul ţării” se află mulţi „proşti” – punct de vedere din arsenalul psihologic al politicianului de profesie. Aceasta explică lupta tenace pentru controlarea diverselor organisme care guvernează şi lumea radioului (nu numai cea a televiziunii), repetatele favoritisme în distribuţia responsabilităţilor, dorinţa arzătoare de a procura („o dată pentru totdeauna”) controlul întregii instituţii.

Un singur factor este total neglijat: programul… De acord, căutarea perfecţiunii devine mai lungă şi mai obositoare din cauza Mediului Zero, a confruntării „filosofiei Nimicului” cu cei hotărâţi să apere moşteniri istorice sau speranţe de viitor de care se simt ataşaţi. Pe de o parte, personajele legate de partide şi funcţionarii mass media sunt convinşi că se pot folosi pentru întărirea poziţiilor de putere; nu lipsesc criticii şi teoreticienii gata să perceapă în media forţe productive pe care este de ajuns să le descătuşezi în vederea pregătirii incredibilelor procese sociale de educaţie.

Şi atunci, nu fac decât să confirm „evoluţia” mass-media, preţuind principiul după care orice nou mijloc trebuie, înainte de orice, să se refere la precedentul, înainte de a descoperi propriile sale posibilităţi şi de a deveni autonom? Ideea fixă că trebuie să transmit, când, de fapt, publicul poate recurge la arma lui secretă, sfârşind prin a da programului propus de mine/sau de oricare altul lovitura de graţie…


[1] „Punctul de plecare l-a constituit unul dintre principiile de bază ale structuralismului şi semioticii, potrivit căruia un «mesaj» cu semnificaţie este construit din semne cu valoare de conotaţie şi denotaţie, pe baza alegerilor operate de un «codificator».

[2] „Săgeata otrăvită” a lui Hans Magnus Enzensberger merge mai departe: „Dimensiunea. Zero este aşadar forţa şi nu slăbiciunea […] în aceasta constând valoarea sa intrinsecă. Se deschide aparatul pentru a evada. În timp ce bietul ministru se iluzionează că influenţează opiniile şi acţiunile spectatorilor, vidul moale al afirmaţiilor sale satisface doar exigenţa publicului de a nu fi deranjat de conceptre profunde. De îndată ce, în cursul emisiunii, se iveşte un veritabil conţinut, un fragment de informaţie autentică sau măcar un argument care aminteşte de lumea exterioară, se verifică un vizibil scurt-circuit. Se tresare din pricina surprizei, se freacă ochii, apare nemulţumirea şi se înşfacă telecomanda. Acest admirat uz […] merită în cele din urmă să fie luat în serios: televiziunea devine mai întâi un mijloc bine definit pentru o plăcută spălare a creierului; serveşte igienei individuale şi autotratamentului. Mediul Zero este unica formă universală şi robustă de psihoterapie. Deci, ar fi absurd să existe dubii legate de necesitatea lui socială absolută. Cine vrea să se lipsească de acesta trebuie să examineze alternativele disponibile”. Cu totul altfel gândise Fiske atunci când a introdus conceptul de discurs – o limbă sau un sistem de reprezentare care a luat naştere şi s-a dezvoltat într-un cadru social, pentru a produce şi a pune în circulaţie un set coerent de semnificaţii cu privire la o arie problematică de interes. Semnificaţia unui text se găseşte la intersecţia dintre lumea discursivă a audienţei şi discursul gravat în textul propriu-zis; la stabilirea semnificaţiei contribuie experienţele şi sistemele de orientare ale „cititorului”. În privinţa discursului programului media, o variabilă importantă o reprezintă cumulul realismului şi polisemiei – cu cât programul este mai realist, cu atât este mai limitată gama de semnificaţii care pot fi stabilite sau împărtăşite de cititor/ascultător; cu atât conţinutul este mai puţin standardizat, cu atât sunt mai rare lecturile „orientate”, iar libertatea de a produce texte variate sporeşte, corespunzător cu posibilitatea de a atribui sensuri numeroase aceluiaşi mesaj (Fiske, J., Television Culture, London: Routledge, 1987, pp. 56-71).

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
Life vineri, 27 decembrie 2024, 10:28

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”

Mulți elevi din România aleg să studieze în străinătate, motivele fiind variate, dar în principal legate atât de dorința de a obține o...

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
Life joi, 19 decembrie 2024, 13:49

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași

La Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași a avut loc, în lunile noiembrie și decembrie, un proiect interdisciplinar care și-a propus...

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
Life vineri, 13 decembrie 2024, 11:32

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”

La nivel mondial, antreprenoriatul social, prin prisma fondurilor alocate pentru inițiativele de profil, poate fi privit și în cheia unei...

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life duminică, 8 decembrie 2024, 05:59

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”

România se află în topul țărilor care alocă cele mai multe ore pentru studierea matematicii, dar se poziționează la finalul clasamentului...

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life joi, 5 decembrie 2024, 00:38

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu

Foaierul Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a găzduit marți seara lansarea cărții „Radu Afrim – picătura prințului...

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu
Life duminică, 1 decembrie 2024, 08:53

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”

În ultimul deceniu, rețelele sociale au schimbat semnificativ modul în care ne petrecem timpul liber, diseminăm informațiile sau comunicăm cu...

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”
Life miercuri, 27 noiembrie 2024, 20:03

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”

La jumătatea lunii noiembrie, Comisia Europeană a redus la 1,4% de la 3,3, anterior, estimările privind creșterea economiei românești în acest...

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”
Life marți, 19 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”

Horia Popa este ieșean, specialist în IT și, din această postură profesională, a deschis o companie în Statele Unite ale Americii; numele ei,...

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”