Ascultă Radio România Iași Live

(INTERVIU) Biblioteca Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași cea mai frumoasă din lume potrivit unul clasament realizat online. Neculai Seghedin: “Acest spaţiu primește o confirmare a valorii şi a spiritualităţii care caracterizează, în general, Palatul Universitar din Copou”

Publicat de andreeadaraban, 18 ianuarie 2015, 15:19 / actualizat: 19 ianuarie 2015, 9:33

Biblioteca Universităţii Tehnice „Gheroghe Asachi” din Iaşi a fost selectată printre cele mai frumoase 25 de biblioteci din lume, în cadrul unui sondaj online iniţiat de portalul boredpanda.com.

Astăzi, (18 ianuarie 2015), biblioteca se situează pe primul loc în topul vizitatorilor acestui site. Consultarea a fost inițiată la 8 ianuarie și se află în curs de desfășurare. Printre „competitori” se numără capodopere arhitecturale precum Biblioteca Colegiului Trinity din Dublin, Biblioteca Regală Portugheză de la Rio de Janeiro, Biblioteca Naţională din Praga sau cea a Franţei.

VOTEAZA AICI

Profesorul universitar Neculai Seghedin, prorectorul instituției de învățământ superior, i-a vorbit Andreei Daraban despre valoarea culturală a acestui edificiu.

Andreea Daraban: Biblioteca Universităţii Tehnice din Iaşi a fost desemnată cea mai frumoasă bibliotecă din lume. Clasamentul rezultând în urma unui sondaj realizat de portalul boredpanda.com. Iată un nou motiv să ne mândrim că suntem români şi în special ieşeni,  domnule profesor, Neculai Seghedin, prorector al Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi.

Neculai Seghedin:  În primul rând vreau să spun că este fără îndoială o poziţie onorantă, este o poziţie poate surprinzătoare pentru cei care nu au vizitat această bibliotecă. Însă nu aş vrea să părem lipsiţi de modestie. Pe mine, cel puţin nu mă miră poziţia în acest clasament. Motivul este foarte simplu: această bibliotecă, şi întregul Palat Universitar la Copou, au fost racordate încă din faza de proiectare la valorile culturale europene. Dimensiunea culturală a universităţii din Iaşi, mă refer la Universitatea din Iaşi ca un termen generic, a avut o valoare importantă încă de la apariţia acestei instituţii.   În anul 1892 s-a pus piatra fundamentală a acestei clădiri. Cel care a elaborat schiţele a fost Petru Poni, profesor la Universitatea din Iaşi şi ministru al Instrucţiunii Publice. Aceste schiţe au fost elaborate după ce Petru Poni a studiat mai multe universităţi din Germania, Austria şi Elveţia. Aceste studii ale sale au fost preluate de un arhitect elveţian, renumitul Louis Blanc, a elaborat proiectul final după schiţele lui Petru Poni. Louis Blanc este cel printre altele cel care a proiectat şi Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti. În anul 1897, Palatul Universitar de la Copou a fost inaugurat în prezenţa Regelui Carol I. Palatul conţine două elemente foarte importante în ceea ce priveşte valoarea lor simbolică şi valoarea arhitecturală. Este vorba de Biblioteca şi de Aula Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi”.

Aceste două lăcaşuri de cultură au avut un traseu dramatic în timpul războiului. Au fost afectate linia frontului când a ajuns în zona Iaşi – Chişinău, a produs pagube importante acestor edificii. Biblioteca a fost puternic afectată. Deţinem fotografii, deţinem documente care atestă drama prin care a trecut acest spaţiu cultural, în anul 1944, în lunile iulie – august şi reconstrucţia a durat până spre sfârşitul anilor 50, atunci când s-a finalizat practic întreaga reabilitare a acestui spaţiu care este de o frumuseţe deosebită.

Andreea Daraban: Biblioteca este deschisă studenţilor?

Neculai Seghedin: Biblioteca este un spaţiu de studiu deschis în permanenţă. Are în posesie UN MILION de volume. Cele două spaţii pot fi vizitate împreună pentru că sunt într-o legătură fizică, există un balcon care face legătura între Bibliotecă şi Aulă. Eu pot să afirm fără lipsă de modestie că Aula este cea mai frumoasă din România. Le-am văzut pe toate. Biblioteca, la fel, este de o frumuseţe extraordinară. Ne bucurăm foarte mult pentru faptul că acest spaţiu cultural îndeplineşte o confirmare la acest nivel cultural al valorii şi al spiritualităţii care caracterizează în general Palatul Universitar de la Copou.

Andreea Daraban:  A mai fost vreodată Biblioteca Universităţii Tehnice din Iaşi într-un astfel de clasament sau este primul de acest gen?

Neculai Seghedin: Din câte ştiu este prima oară când se organizează un astfel de clasament pe această factură  cu un astfel de mod de consultare a opiniei publice prin vot online. Bineînţeles, sperăm să fie un moment care să aducă mai mult în ochii opiniei publice valorile culturale de care se bucură Iaşul în prezent.

Andreea Daraban: Ieşenii sau turiştii care vin la Iaşi, cei care nu au ajuns încă la Biblioteca Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi”, o pot vizita, există un program de vizită, are acces oricine sau doar studenţii?

Neculai Seghedin:  Sigur că da, biblioteca este poate fi vizitată oricând, la fel ca şi Aula, accesul este liber şi este bine ca aceste spaţii să intre mai mult în conştiinţa publică, conştiinţa intelectualităţii în primul rând ieşene din România.


Interviu realizat de Andreea Daraban

Tehnoredactare: Andreea Drîlea

(Radio Iaşi/FOTO teamdeals.ro)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
Life marți, 21 octombrie 2025, 09:06

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”

Începând cu acest an școlar, învățământul simultan din România beneficiază, în premieră, de un cadru metodologic clar și adaptat...

#StareaEducației (INTERVIU) Mihaela Nabăr, director World Vision România: Învățământul simultan a crescut cu 8% în România în acest an. Nu este o soluție ideală pentru școala românească, dar este o realitate a predării. Dacă nu facem nimic să investim în învățământul simultan, vom avea și mai mulți copii rămași în urmă.”
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”