Nu practic improvizația de formă scurtă, bazată pe modelul unui răspuns predeterminat; prefer conținutul care pornește de la sugestia publicului, să colaborez pentru a defini locul și acțiunea unui articol, într-un proces de co-creație; fiecare cuvânt scris de dumneavoastră este o ofertă…
Un mare nume in teatru… Multi dintre stralucitii actori ai teatrului romanesc au jucat sau debutat in piesele Sidoniei Dragusanu.
www.sidonia.ro.
Seara răspunsurilor, teatru, Bucuresti, 1958
Fiicele, teatru , Bucuresti, 1963
Valsul, teatru, Bucuresti, 1963
Zizi si formula ei de viata, teatru, Bucuresti, 1964
Intilnire cu ingerul, teatru, Bucuresti, 1965
Jocul adevărului, teatru, Bucuresti, 1966
Necunoscuta si cei patru cavaleri, muzical, 1969
Comisarul, in colab. cu Ana Rubinstein, Bucuresti, 1971,
(versiune maghiară, Tirgu Mures, 1973)
Sentimente si naftalină, teatru, Bucuresti, 1980
*
Prozatoare şi autoare dramatică (numele la naştere: Drăguşeanu/4 august 1908, Bucureşti-3 mai 1971, Bucureşti), fiica lui Leon Drăguşeanu şi a Matildei (1886-1974), a urmat Institutul francez „Choisy-Mangiru” (1919-l932). Debuta în revista „Reporter” (1933); debutul editorial însemna romanul Într-o gară mică (1934). Premiată de editura „Cugetarea” cu mențiunea „Cel mai frumos roman de adolescentă” (povestea unei prietenii între două adolescente, legată întâmplător într-o călătorie cu trenul și supusă, în timp, avatarurilor provocate de dragostea lor pentru același bărbat; motivul central, dragostea, prilejuiește incursiuni interesante în universul uman intim, toate fiind înfățișate cu măsură, echilibru, discreție). Redactor la revistele „Femeia și căminul” (1945-l949), „Femeia” (1949-l950), la ziarul „România liberă” (1948-l950), redactor, apoi redactor-șef Ia Editura de Stat pentru Literatură și Artă (1951-l955), colaborează la „Cuvântul liber”, „Dimineața”, „Adevărul”, „Dimineața copiilor” etc. Se adaugă bogata activitate la Radiodifuziune și, din 1956, la Televiziune – scenete, scenarii radiofonice, conferințe etc. (timp de mai mulți ani, a susținut rubrica „Curierul inimii”). A tradus din H. Balzac, H. Ibsen, Anna Seghers, E. Zola, Wanda Wasilewska ș.a.
Câteva poveşti şi povestiri adresate copiilor, scrieri originale sau prelucrări, îi sunt tipărite între 1945 şi 1955. Tonul acestor scrieri este simplu, stilul cizelat; subiectele, atractive şi dinamice, sunt împrumutate din universul de preocupări al primului contact cu lumea înconjurătoare. Sunt elogiate, nedeclarativ, calităţi morale şi comportamentale: dreptatea, bunătatea, corectitudinea, generozitatea, răsplata binelui făcut. Personajele nu aparţin unui univers al închipuirilor, ele se aliniază, în perimetrul îngăduit de basm, legilor de convieţuire din realitatea zilnică. Din această categorie de lucrări fac parte Moața, Creață și Grasu la bal (1945), Cu Ţăndărică spre mările Sudului, după Erick Kastner (1946), Mia, Lia şi Cuţache (1947), Paznicul florilor (1955). Un alt capitol al literaturii scrise de Drăguşanu îl reprezintă dramaturgia. În Jurnalul Aurorei Serafim (1957), eroina se dedică îngrijirii copiilor, dar după ce a suferit un eșec amoros; Magdalena, personajul feminin din Dragoste rea (1960), dupa ce esueaza in casnicia cu dezordonatul muzician Luki, isi canalizeaza toate energiile pe tarim profesional s.a.m.d. Personajele sunt nefericite si de aceea vorbesc prea mult, apărând noi ipoteze (mai ales despre dragoste). Mai incitante sunt nuvelele cuprinse în volumul Doamna cu ochelari negri (1974).
În teatru debutează cu o lucrare bine primită de critică, Seara răspunsurilor, în 1958, construcţie dramatică reuşită sub raportul compartimentării faptelor, cu un dialog viu, cursiv, spiritual. Personajele, antrenate într-un turnir al confruntării dintre adevăr şi mistificare, se mişcă în mediul actoricesc al unui teatru de provincie, ilustrând prin radiografiere, confortul sufletesc minor căruia îi cad victime în primul rând cei care n-au tăria să reziste agresiunii psihice. în Fiicele (1963), dezbate, tezist, chestiuni de etică familială, în aceeaşi manieră fiind prezentată şi replica decisă a colectivităţii chemate să judece „devierile” de comportament în Zizi şi formula ei de viaţă (1964). Piesa Întâlnire cu îngerul (1965) comentează, în registre vag ironice, variante posibile ale unor crize conjugale, adăugând moralizarea aferentă. Prozele înfățișează cupluri nefericite, experiențe erotice ratate, mici mistere ale unor ființe care, prin forța lucrurilor, nu sunt făcute să stea în prim-plan…