Ascultă Radio România Iași Live

Marginalii la Vocea…, …au talent, X Factor şi alte asemenea

Marginalii la Vocea…, …au talent, X Factor şi alte asemenea

Publicat de Iuliana Bubuianu, 22 decembrie 2015, 14:33

Încerc şi acum (nu numai la nivelul anului 2010, data la care realizasem documentarul audio) să înţeleg de ce prin România nu se întrevede mare lucru… nici în perimetrul muzicii. Ca să treacă dezamăgirile, m-am apucat să scriu; de fapt, scriu precum aş vorbi, impresionat (măcar) de cum reuşesc alţii să cânte. Bagajul emoţional creşte, ajungi să crezi că nimic nu poate fi planificat la fel ca o călătorie lină. Descopăr oameni pentru care viaţa nu deapănă un şir de pasiuni eşuate; de fapt, depăşesc o graniţă – care pare de netrecut…

Voi ajunge la public/la dumneavoastră prin exemple care se (re)prezintă, cred, chiar dincolo de ceea ce spun dicţionarele despre pasiuni. Înainte de a ilustra muzical (presupune să ascultaţi mp3-ul de mai jos) închipuiţi-vă că eroii ar fi stat până ar fi obosit cu totul, aşteptând, că într-o zi ar fi venit şansa unui concurs şi nu ar fi avut putere să participe. Parcă văd cum s-ar fi întâmplat… Ar fi rămas ascultându-i pe alţii, dar nu ar fi schiţat nicio mişcare, nu ar fi avut nici putere să cânte. L-au dorit, l-au aşteptat, s-au epuizat în aşteptare şi nu le-a rămas nicio picătură de energie pentru a se bucura de forţa împrejurării. Numai că s-ar fi simţit striviţi de o mare tristeţe, amintindu-şi cât au visat. Ce poţi face după sfârşitul visului… singura şansă ar fi să nu uităm de el, să nu uităm de toate, să exersăm… iar când se arată alt vis, cu alte puteri renăscute… să nu aşteptăm, să participăm – cu încredere în ceea ce ne dăruieşte Dumnezeu, cu încredere în noi înşine…

Din pruncie, fiecare urcă muntele propriei sale vieţi. Fericirea (dacă există) şi echilibrul sufletesc se află la capătul unui drum plin de dureri şi suferinţe ce trebuie depăşite şi înfrânte; simţi sentimentul unei împliniri, dar şi deznădejde, angoasă, ce ţine de un complex afectiv menit să-l arate pe om aşa cum este. O asecensiune este o luptă cu limitele noastre, care nu se găsesc doar în afară, cât înlăuntrul propriei fiinţe. Nu trebuie să mergi (doar) în pasul vieţii anoste, poţi privi şi către înălţimi.

Câteva exemple de reuşită (prezentate de Nicolae Tomescu): Joseph McElderey, Shaheen Jafargholi, Leona Lewis, Shayne Ward, Paul Pot, Susan Boyle

https://www.youtube.com/watch?v=VI9Xx8tjwq4

https://www.youtube.com/watch?v=DvFWfGc9Yys

Cultura muzicală, nu numai interpretarea cântecelor, are nevoie şi de aşa-numiţii amatori – pentru a se feri de plictiseală, de aroganţă… A pune în cauză necesităţile culturii, ale înţelegerii, evitând riscul de a le transforma în fetişuri, rămâne (probabil) singura cale de a le transforma în sursa libertăţii. Frica de a gândi sau pretenţia de a gândi mai presus de toţi ceilalţi trădează un mod de a renunţa să devii liber. Dogmatismul pune în pericol nu numai limbajul; nu putem fi liberi decât cucerindu-ne în fiecare zi libertatea, nu putem fi liberi decât lucizi; de aici decurg unele trăsături esenţiale  ale culturii pe care o promovam, cândva, la Radio Iaşi. Cultura nu poate fi o activitate oarecare, facultativă şi marginală, nu ar trebui să devină pedeapsa suportată de ascultător (aceleaşi figuri, aceleaşi cuvinte), ci şanşa de a transforma mentalitatea. O cultură care ignoră necesităţile publicului şi îi întoarce spatele se ridică, de fapt, împotriva menirii ei -de a fi o parte a libertăţii, un instrument al acesteia. Într-o societate care se doreşte liberă, cultura nu trebuie să aparţină unei „elite”; cultura elitistă este cea care separă, care împarte societatea în oameni culţi şi oameni ignoranţi, în înţelepţi şi orbi.

Pe scurt, părăsesc un rău mai mare decât acela de a fi singur… de a renunţa să fiu solidar în cunoştinţă de cauză…

Umbrela este a ta, dar ploaia este a tuturor (proverb indian)

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”
Life vineri, 21 noiembrie 2025, 18:34

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”

Săptămâna viitoare, pe 25 noiembrie, în Aula Magna a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se va desfășura Forumul Educației...

#StareaEducației (INTERVIU) Forumul Educației România – Republica Moldova, VI-a ediție. Liliana Romaniuc, președinta Asociației Române de Literație: ”Informația este foarte aproape de noi, dar a avea acces la aceasta nu este egal cu învățare sau cunoaștere. Nu trebuie să interzicem elevilor utilizarea AI, însă e necesar ca noi, profesorii, să ne schimbăm modul de predare și evaluare.”