Ascultă Radio România Iași Live

„Recurs la memorie”: despre Cezar Ivănescu, despre Petre Gheorghiu…

„Recurs la memorie”: despre Cezar Ivănescu, despre Petre Gheorghiu…

Publicat de nicolaetomescu, 6 august 2017, 06:30

Petre Gheorghiu (20 iunie 1929, Iași-6 august 2000, București)

a absolvit studiile Conservatorului de Artă Dramatică din Iași. Și-a început activitatea la „Teatrul Național” din Iași, după care a fost remarcat de Lucia Sturdza-Bulandra și adus, în 1956, la Teatrul Municipal din București (actrița punea bazele unei trupe de elită, sub titulatura „Teatrul Municipal”)[1]). A făcut parte din „generația de aur” a teatrului (Ștefan Ciubotărașu, Fori Etterle, Clody Bertola, Ileana Predescu, Irina Petrescu, Toma Caragiu, regizorul de teatru și film Liviu Ciulei, Victor Rebenciuc ș.a.)…

Renumit actor și profesor de teatru, a avut o școală particulară pe vremea când asemenea instituții erau interzise de regimul dictatorial[2]; clasa lui de teatru era compusă din tineri veniți din toate colțurile țării, iar admiterea se dovedea rezultanta unui proces energic și aspru[3]; a produs numeroși actori și actrițe de renume[4] – printre elevii săi s-au numărat Florian Pittiș, Ion Caramitru, Vladimir Găitan, Florin Piersic Jr., Dan Puric, Liana Ceterchi, Viriginia Mirea, Jeanine Stavarache, Ștefan Bănică Jr., Mihai Bisericanu, Daniela Nane, Petre Moraru ș.a.

Debutul său artistic[5] s-a produs în filmul Citadela sfărâmată (1957)[6]. A interpretat numeroase roluri în film, teatru, televiziune și radio, roluri care au rămas în memoria teatrului și filmului românesc drept realizări de marcă[7]

*

Cezar Ivănescu (6 august 1941, Bârlad-24 aprilie 2008, București)

poet, dramaturg, scriitor, rudă cu Octav Onicescu, nepotul lingvistului Gheorghe Ivănescu, frate cu cercetătorul (în domeniul istoriei) Dumitru Ivănescu (1939-2011)/vezi înregistrarea video/, a debutat, poetic, în revista „Flacăra Iașului” (iunie 1959), îndeosebi cu volumul[8] Rod, în teatru (1969) cu piesa[9] Mică dramă.

Cezar Ivănescu reînvia, printr-o formulă modernă, sincretismul baladesc medieval al poeziei și al muzicii; a creat muzică și a cântat propriile versuri, a publicat antologii de poezie românească, a tradus…

Cezar Ivănescu a făcut greva foamei în anii ’60 ai secolului al XX-lea; student, în Iași, al Facultății de Filologie, s-a trezit exmatriculat, totodată exclus din Cenaclul Facultății de Filologie/citise câteva poeme anticomuniste și antisistem. A mai făcut greva foamei în 1983/redacția revistei „Luceafărul” – ca semn de protest împotriva cenzurii comuniste (intenționa să-i topească poemele încleștate în cartea Doina). A făcut din nou, 7 zile de grevă a foamei în 1986, până când a fost spitalizat, în stare critică (avînd o greutate de doar 45 de kg), la Spitalul de Urgență „Floresca” din București, ca semn de protest împotriva autorităților comuniste care i-au interzis „Cenaclul Numele Poetului”. În anul centenarului morții lui Mihai Eminescu avea gata pentru tipar un volum cu poeme închinate „Marelui său Maestru în absolut” (1989), cartea fiind respinsă de diriguitorii editurii „Cartea Românească”[10]. A făcut greva foamei și în 5 ianuarie 1990; Mircea Dinescu[11], președintele Uniunii Scriitorilor, i-a desfăcut contractul de muncă. La 14 iunie 1990, devine victima mineriadei (ca urmare agresiunilor fizice și psihice suferite și-a revenit, cu dificultate, după o lungă boală). O altă agresiune[12] îndreptată împotriva poetului a avut loc pe 3 ianuarie 2006

[1] După moartea Luciei Sturdza-Bulandra, „Teatrul Municipal” a devenit Teatrul „Lucia Sturdza-Bulandra”…

[2] Rațiunea pentru care i s-a permis acest lucru privea faptul că era un actor respectat de autorități, în ciuda înclinației de a susține, chiar de a practica, apolitismul… Fii și fiice ale nomenclaturii s-au perindat pe la școala condusă de Petre Gheorghiu; erau tratați cu aceeași intransigență și etică profesională/umană (lipseau dublul standard și dubla măsură)…

[3] Au primit accepul numai cei talentați; regimul de lucru trebuia respectat cu dedicație – oricât de mult talent avea studentul, putea fi, oricând, dat afară de la lecții…

[4] Nu a practicat nepotismul… Fiul său, Paul Gheorghiu, (03.07.1953-), el însuși actor, a absolvit Institutul de Teatru (în 1978) la clasa profesorului Amza Pelea. I s-a acordat, de două ori, azil politic în America (în timpul regimului Ceaușescu și în timpul regimului Iliescu); a devenit cetățean american…

[5] Intrat în producție în aprilie 1956 (după ce studioul renunță la o primă adaptare datorată lui Haralambie Boroș și Ion Daniel). Filmările la Citadela sfărâmată au avut loc în august-decembrie 1956, cele interioare la Buftea, iar cele exterioare în București…

[6] În regia lui Haralambie Boroș…

[7] A fost distins cu Ordinul Meritul Cultural, clasa a IV-a (1967), „pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice”…

[8] Eveniment editorial despre care criticul Nicolae Manolescu scria: „Când în proză se va debuta cu cărți de valoarea Rodului lui Cezar Ivănescu, vom putea vorbi nu de o evoluție, ci de o adevărată revoluție”. Volumul era încununat cu Marele Premiu al Festivalului național de poezie „Mihai Eminescu” (Iași, 1968, ediția I)… Mai târziu, despre Rod III, Marin Preda afirma: „Am citit volumul lui Cezar Ivănescu în redacția editurii Cartea Românească. Din zecile de volume de poezie care ne vin, deodată am auzit o voce obsedată de un singur sentiment cîntat cu o mare adîncime și forță de expresie… Cititorul poate fi șocat de unicitatea sentimentului, dar în cele din urmă cîștigat și emoționat. O adevărată voce de mare poet”…

[9] Jucată la „Al. Davila” din Pitești; montată „într-un spectacol coupé” cu Vin soldații de George Astaloș, în regia lui Radu Boroianu)…

[10] Drept consecință, la 10 decembrie 1989 forțează organizarea unui spectacol de muzică și poezie sub genericul „Doina, închinare lui Eminescu” (la Casa de cultură „Mihai Eminescu” din București). În noaptea de 21 spre 22 decembrie 1989, la Radio „Vocea Americii” i se recită, premonitor, Doina despre Fiara cea Apocalipsă și despre marginalizarea poporului român…

[11] Mai târziu, pe 29 ianuarie 2008, Mircea Dinescu, aflat la Paris, folosind abuziv statutul de membru al Colegiului CNSAS, a declarat presei (inițial, pe surse, ulterior, după suspendarea activității CNSAS, sub nume propriu) că Cezar Ivănescu a fost colaboratorul poliției politice. Niciun alt membru al CNSAS nu a confirmat spusele lui Mircea Dinescu. Drept replică, Cezar Ivănescu a adresat mai multe scrisori deschise președintelui Uniunii Scriitorilor din România și președintelui României. La 4 februarie 2008, declara greva foameiCezar Ivănescu l-a acuzat pe Mircea Dinescu, în repetate rânduri (articole, emisiuni televizate și, în special, în cartea Pentru Marin Preda, Editura Timpul, 1996), de participare vinovată la moartea romancierului Marin Preda

[12] Cezar Ivănescu a fost atacat, cu violență, chiar în fața casei sale, în plină zi, de trei indivizi bine făcuți și umplut de sânge, tăindu-i-se o mică borsetă pe care o purta la piept; a scăpat cu viață fugind în bulevardul „Dacia” și luând un taxi; ulterior, a venit un echipaj al Polițieicare a constatat urmările agresiunii; Cezar Ivănescu a depus o reclamație la Poliție și și-a exprimat dorința ca acest caz să nu fie mediatizat, deoarece nu dorea ca imaginea sa – cu urmele fizice ale agresiunii – să devină publică…

 

Etichete:
#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Life duminică, 10 noiembrie 2024, 06:25

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”

Ioana Chicet-Macoveiciuc, cunoscută și ca ”Prințesa Urbană”, s-a numărat, anul acesta, printre scriitorii invitați la cea de-a XII-a...

#StareaEducației: (INTERVIU) Ioana Chicet Macoveiciuc: “Orice carte citită este un câștig. Înțelegerea a ceea ce citești este materie de examen în Olanda.”
Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
Life sâmbătă, 9 noiembrie 2024, 08:30

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”

După încheierea primei ediții a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, este momentul primelor concluzii. Un interviu cu...

Prorectorul UNAGE Iași, Octavian Jighirgiu: FNST – „pepiniera viitoarelor idei importante din teatrul profesionist”
#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Life marți, 5 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”

Marketingul digital este esențial în atragerea clienților, în creșterea unei afaceri. De altfel, o statistică prezentată la începutul acestui...

#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life marți, 5 noiembrie 2024, 11:50

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții

Prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, a ajuns la final. La inițiativa Facultății de Teatru, din cadrul...

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life joi, 31 octombrie 2024, 18:53

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”

În Sala Studio a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, s-a desfășurat, miercuri,...

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
Life marți, 29 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”

Regiunea  Nord- Est  beneficiază de o alocare totală de 1,75 de miliarde de euro prin Programul Regional Nord-Est aferent perioadei 2021-2027....

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life luni, 28 octombrie 2024, 18:43

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară

Astăzi, a început, la Iași, prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru organizat de Facultatea de Teatru a Universității...

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life vineri, 25 octombrie 2024, 16:04

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”

Trăim în epoca în care orice informație este la un click distanță, fapt care determină și surmontarea unor provocări legate de identificarea...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”