Ascultă Radio România Iași Live

Transfăgărășanul, un efort colosal…

Transfăgărășanul, un efort colosal…

Publicat de nicolaetomescu, 18 septembrie 2020, 16:45

România dispunea de mai multe treceri ale Carpaților Meridionali, moștenite dinainte de perioada comunistă („Șoseaua Alpină Novaci-Săliște…” din care vă supun atenției o porțiune modernizată; „vechea Șosea Câmpina-Predeal”; altele, precum „drumul Bumbești Jiu-Petroșani”, au prins viață în primii ani ai regimului invocat, după invazia Cehoslovaciei (1968) și ținând cont de ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia (cu o singură excepție, urmau cursul unor râuri); iată ce a determinat inițierea, de urgență, a proiectului Transfăgărășanul, drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și SibiuluiÎn notele de fundamentare se menționează, totodată: deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine, realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea…

Transfăgărășanul a fost construit la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu… Printr-o hotărâre a Consiliului de Miniștri, din 10 decembrie 1969, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul strategic Transfăgărășan, căruia i se alocă resursele trupelor de geniu ale Armatei Române (pe 10 martie 1970)…

*

Vă propun imagini spectaculoase, un video-clip de prezentare marca Nicolae Tomescu… Simt nevoia să pendulez între trecut și prezent, recunoscând un efort colosal

*

Inițial, drumul trebuia să aibă o singură bandă de circulație plus acostament; totodată, era prevăzută continuarea drumului în sud, spre Curtea de Argeș, pe conturul malului vestic al lacului Vidraru (care ar fi urmat să lege și noua Cabană „Cumpăna”, relocată în urma creării lacului de acumulare); însă, în 1971 s-a hotărît realizarea conform normativelor de drum național în zonă montană/două benzi de circulație, cumulând 6 m și acostament de 1m, de pământ, cu supralărgiri și supraînălțări în curbe); s-a hotărât schimbarea, din mers, a proiectului și mutarea drumului pe traseul actual, prin lărgirea și consolidarea vechiului drum forestier de contur (se explică și lipsa unui viaduct care ar fi scurtat, simțitor, traseul, deoarece, odată cu modificarea, nu se aprobase suplimentarea bugetului alocat; astfel, până în 2000, drumul de contur al țărmului vestic al Lacului Vidraru a fost trecut în nomenclatorul rutier ca DN7D, atunci când clasificarea a fost reatribuită drumului Câineni-Perișani-Curtea de Argeș)…

S-a lucrat în fiecare zi a perioadei 1970-1974, în condițiile climatului alpin (la peste 1.600 de metri altitudine, cu vânturi vijelioase și viscole frământate), la care s-a adăugat specificul Munților Făgăraș; situația nu permitea, în mod normal, decât 4-5 luni de muncă pe an… Drumul a presupus eforturi materiale imposibil de susținut în democrație și a cerut tribut uman/viața unor soldați și muncitori; bilanțul oficial a fost de 40 de morți (lucrătorii de atunci – mă refer la cei rămași în viață -, fac referire la cifre mai mari, la câteva sute de oameni pierduți în acest proiect pe cât de fascinant, pe atât de infernal)… Inaugurarea oficială, în prezența lui Nicolae Ceaușescu, s-a desfășurat la 20 septembrie 1974, dar lucrările, pentru asfaltare și alte activități conexe, au continuat câțiva ani (finalizate, în forma actuală, în 1980)… Prin 1970, sectorul „Contur Lac Vidraru” a fost atribuit Ministerului Transporturilor; proiectul era executat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene și construit de „Întreprinderea Construcții Drumuri Poduri și Lucrări Speciale Transporturi”-București… Tot atunci (1970), sectorul „Contur Lac-Tunelul Bâlea” era atribuit Ministerului Economiei Forestiere, executat de „Institutul de Cercetare și Proiectare în Industria Lemnului”, iar construirea delegată „Întreprinderii de Construcții Forestiere” Râmnicu Vâlcea…

 *

La sfârșitul lui septembrie 2017, mi s-a întâmplat să privesc un lac și să-l asemuiesc mării întemeietoareBâlea a răspuns întrebărilor legate de cunoaștere (lac glaciar, la altitudinea de 2.040 m, 360 m în lungime și adâncimea de peste 11 m); la altele mi-a dat să înțeleg că tăcerea ar ajuta lumea să-și deschidă brațele… Programat pentru drum întins, am gustat dintr-o cafea grăbită, deopotrivă din frigul și ceața altui anotimp, ocrotind amintirile prin fotografie, călători ai ochiului într-o lumină pe cât de incertă, pe atât de clară…

Etichete:
Ministerul Energiei a publicat proiectul de OUG privind prelungirea plafonării preţurilor la energie
Prim plan sâmbătă, 22 februarie 2025, 06:22

Ministerul Energiei a publicat proiectul de OUG privind prelungirea plafonării preţurilor la energie

Ministerul Energiei a publicat, vineri seara, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind prelungirea plafonării preţurilor la energie electrică...

Ministerul Energiei a publicat proiectul de OUG privind prelungirea plafonării preţurilor la energie
Ambulanţă implicată într-un accident în municipiul Suceava
Prim plan sâmbătă, 22 februarie 2025, 06:13

Ambulanţă implicată într-un accident în municipiul Suceava

O ambulanţă a fost implicată, vineri seară, într-un accident rutier în municipiul Suceava, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru...

Ambulanţă implicată într-un accident în municipiul Suceava
Vârsta medie a populaţiei Uniunii Europene a crescut cu mai bine de doi ani în ultimul deceniu
Prim plan sâmbătă, 22 februarie 2025, 05:23

Vârsta medie a populaţiei Uniunii Europene a crescut cu mai bine de doi ani în ultimul deceniu

Vârsta medie a populaţiei Uniunii Europene a crescut cu mai bine de doi ani în ultimul deceniu, arată o analiză Eurostat, care indică o...

Vârsta medie a populaţiei Uniunii Europene a crescut cu mai bine de doi ani în ultimul deceniu
(AUDIO) Iași: Licitația pentru construirea Sălii Polivalente a fost anulată pentru a doua oară
Prim plan vineri, 21 februarie 2025, 14:49

(AUDIO) Iași: Licitația pentru construirea Sălii Polivalente a fost anulată pentru a doua oară

Licitația pentru construirea Sălii Polivalente din Iași a fost anulată pentru a doua oară. Primarul Mihai Chirica a confirmat informația pentru...

(AUDIO) Iași: Licitația pentru construirea Sălii Polivalente a fost anulată pentru a doua oară
Prim plan vineri, 21 februarie 2025, 12:56

IAȘI: Primăria comunei Bălțați riscă să aibă conturile blocate

Primăria comunei Bălțați riscă să aibă conturile blocate în cazul în care nu achită 1,2 milioane de euro unui întreprinzător local....

IAȘI: Primăria comunei Bălțați riscă să aibă conturile blocate
Prim plan vineri, 21 februarie 2025, 12:47

CNIR prelungeşte până la 5 martie termenul de depunere a ofertelor pentru execuţia lotului Grinţieş-Pipirig (A8)

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a prelungit până la data de 5 martie 2025 termenul de depunere a ofertelor la contractul pentru...

CNIR prelungeşte până la 5 martie termenul de depunere a ofertelor pentru execuţia lotului Grinţieş-Pipirig (A8)
Prim plan vineri, 21 februarie 2025, 12:46

„Sub semnul iubirii…cântece și scrieri de odinioară” la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu”

„Sub semnul iubirii…cântece și scrieri de odinioară” la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu”         Complexul Muzeal Naţional...

„Sub semnul iubirii…cântece și scrieri de odinioară” la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu”
Prim plan vineri, 21 februarie 2025, 12:41

Proiecție specială la Baia Turcească, în cadrul Proiectului „Luna Sculptorilor Români”

Proiecție specială la Baia Turcească, în cadrul Proiectului „Luna Sculptorilor Români” Duminică, 23 februarie, de la ora 12:00, la Centrul...

Proiecție specială la Baia Turcească, în cadrul Proiectului „Luna Sculptorilor Români”